Home

Een enkelblessure is een veel voorkomende blessure bij sporters. Dit kan opgelopen worden door een verzwikking, verstuiking of verdraaiing van de enkel, waarna de enkel pijnlijk aanvoelt en meestal gaat zwellen. Wanneer deze enkelblessure niet goed behandeld wordt, oftewel je blijft de enkel gebruiken zonder deze op de juiste manier te ondersteunen, dan kan je hier voor langere tijd last van blijven houden.

Blessures aan de enkel ontstaan meestal bij het doen van sportieve activiteiten, waarbij de sporter een verkeerde beweging met zijn enkel maakt, al dan niet bewust. Het kan hierbij zijn dat men al eerder een enkelblessure heeft gehad of van zichzelf al zwakke enkels heeft. In dit geval is het al verstandig om preventief de enkels in te tapen. Hierdoor wordt de zwakkere enkel ondersteund, waardoor die meer aankan tijdens het sporten. Het intapen van de enkel is geen garantie voor het niet krijgen van een blessure en ook geen reden om dingen te doen, die je normaal ook niet zou doen!

Enkel intapen

Een enkel die ingetaped is, is vaak op een zo natuurlijk mogelijke stand van de voet ingetaped. Hierdoor kan je op een normale manier op de voet blijven lopen en wordt de voet ook nog steeds net zo veel belast als voorheen. Ook zullen de enkelbanden op deze manier niet verder kunnen uitrekken dan normaal en kan de enkel beter herstellen. Het is wel verstandig om de enkel na het intapen gewoon te blijven gebruiken en zo normaal mogelijk te lopen, ook al doet dit een beetje pijn. Het bevordert het herstel van de enkel op een positieve manier. Probeer dus niet met je ingetapede enkel mank te lopen of de voet op een verkeerde manier neer te zetten.

Klik hier om te lezen hoe je je enkels in moet tapen.

Een enkelblessure zal vanzelf genezen uiteindelijk. Dit kan alleen wel wat lang duren en de kans op verergering van de blessure is groot, omdat de enkel een deel van zijn ondersteuning kwijt is. Om het herstelproces te bevorderen is het daarom aan te raden om de enkel in te tapen. Je zult wel een tijdje rustiger aan moeten sporten en nadat de enkel genezen is, is het verstandig om ook weer rustig op te bouwen. Als je gelijk weer met dezelfde sportintensiteit als voor je blessure verder gaat, is de kans op terugval of weer een enkelblessure groter.

Klik hier voor tips bij het enkels intapen.